Definisi Kanser: Lama & Baru

Assalamualaikum dan selamat pagi.

Baru-baru ini, saya telah memuat turun status mengatakan bahawa kanser barah payu dara dan kanser protate belum dikategorikan dalam penyakit kritikal lagi, walaupun berada dalam ‘famili’ kanser.

Disclaimer: Entri ini dihasilkan oleh Adib Yazid mengandungi pandangan dan pendapat peribadi. Entri ini adalah untuk pengetahuan umum sahaja dan tidak mewakili komunikasi rasmi daripada Prudential BSN Takaful Berhad. Rujuk kepada sijil yang anda miliki dan bertanya kepada ejen anda untuk lebih mendalam.

Sebelum saya pergi jauh, sebenarnya saya mahu mengajak anda yang membaca ini memahami polisi insuran / sijil takaful anda. Apa sebenarnya yang ada dalam konten polisi.

 

Definisi Kanser Lama & Baru

Tahun ini saja, saya telah memahami beberapa istilah dalam penyakit kanser. Apa itu benign, apa itu malignan dan macam-macam lagi. Juga, rawatan-rawatan yang boleh dipilih oleh pesakit ketika sudah menghidapi kanser.

Adib Yazid Cancer Definition OLD.jpg

 

Definisi lama mengatakan.

The uncontrollable growth and spread of malignant celss and the invasion and destruction of surrounding normal tissue for which major interventionist treatment of Surgery (exluding endoscopic procedures alone) is considered neccesary. The Cancer must be confirmed by histological evidence malignancy. The following conditions are excluded:

  • Carcinoma in situ including the servic
  • Ductal Carcinoma in situ of the breast
  • Papillary Carcinoma of the bladder & Stage 1 Prostate Cancer
  • All skin cancers except malignant melanoma
  • Stage 1 Hodgkin’s disease
  • Tumours manifesting as complications of AIDS

 

Adib Yazid Cancer Definition NEW.jpg

 

Untuk definisi baru, dimana lebih jelas pampasan penyakit kritikal untuk kanser tidak akan diberi untuk permulaan (early stage).

 

Cancer – of specified severity and does not cover very early cancers

Any malignant tumours positively diagnosed with histological confirmation and characterized by the uncontrolled growth of malignant cells and invasion of tissue. The term malignant tumour includes leukaemia, lymphoma and sarcoma.

For the above definition, the following are not coverd:

  • All cancers which are histologically classified as any of the following: pre malignant, non invasive, carcinoma in situ, having borderline malignancy, having malignant potential
  • All tumours of the prostate histologically classified as T1N0M0 (TNM classification)
  • All tumours of the thyroid histologically classified as T1N0M0 (TNM classification)
  • All tumours of the urinary bladder histologically classified as T1N0M0 (TNM classification)
  • Chronic Lymphocytic Leaukimia less than RAI Stage 3
  • All cancers in the presence of HIV
  • Any skin cancer other than malignant melanoma

 

Kanser bagi saya, sekarang sudah menjadi normal. Kekerapan saya dengan orang lain mendapat kanser juga macam selalu.

Saya merasakan setiap orang patut tahu definisi penyakit kritikal setiap satu, terutama kanser dalam polisi insuran / sijil takaful mereka.

Nota: Kebetulan tahun ini, saya sendiri berhadapan empat orang klien berkenaan penyakit kanser. Pesan saya, jaga ‘lifestyle’ – polar tidur, pemakanan, senaman dan persekitaran kerja (stress umpamanya)

 

Adib Yazid

1 Comment

Leave a Comment